Jämerä Kivitalot Oy

Brändin perustukset kuntoon – brändi-ilme ponnistaa strategiatyöstä

Aihealue:  Brändin rakentaminen, Strategia, Sisällöntuotanto

Jämerä Kivitalot Oy on Suomessa paikkansa vakiinnuttanut, kuluttajien hyvin tuntema kivitalotoimittaja. Jämerä on tehnyt työtään terveellisen rakentamisen puolesta Suomessa jo viitisenkymmentä vuotta. Jokainen tänä aikana rakennettu kivitalo on ollut uniikki, asukkaidensa toiveiden täyttymys. Tämä vuosikymmeniä kestänyt suosio perustuu talojen hyvälle arkkitehtuurille sekä talojen ainutlaatuiselle rakennusmateriaalille, karkaistulle kevytbetonille. Markkinan muutoksiin Jämerä on vastannut hyödyntämällä omaa asiantuntijuuttaan parhaalla mahdollisella tavalla; vastaten sekä kuluttajien toiveisiin että kaupunkisuunnittelun muuttuviin tarpeisiin – näin syntyi Jämerä MoveIN.

Uusi brändi vai brändiuudistus?

Jämerä MoveIN-kohteet edustavat nykyaikaista townhouse-ajattelua, jonka kantavana ajatuksena on yhdistää hyvä tilankäyttö sekä laadukas rakentaminen ja materiaalit kompaktiin, lähellä palveluita sijaitsevaan tonttikokoon. Aiemmin vain talojen kivirunkoja tarjonneella toimijalla riittää kuitenkin haasteita, kun markkinoille halutaan tuoda valmiiksi rakennettuja, täysin muuttovalmiita omakotiasuntoja. Näitä haasteita lähdettiin taklaamaan markkinointiviestinnän keinoin, laatimalla MoveINille oma digimarkkinoinnin strategia ja pääbrändistä eroava, uusi visuaalinen ilme.

Strategiaa rakennettiin yhdessä Grapevinen ja Jämerän asiantuntijoiden kanssa. Grapevinen fasilitoimissa työpajoissa kahlattiin läpi niin eroavaisuuksia pääbrändiin kuin kilpailijoihin nähden ja haettiin näkemystä välillä hyvinkin pitkän ostopolun vauhdittamiseksi. Kohderyhmämäärittelyä syvennettiin luomalla ostopersoonat, mikä toi hyvää konkretiaa myös markkinoinnin toteutukseen.

Tuotteen ollessa kunnossa olivat strategiatyön haasteet runsaiden ideoiden karsimisessa ja fokuksen kirkastamisessa. Kokonaisuus hahmottui kuitenkin selkeäksi paketiksi tukemaan MoveINin brändiviestintää, kuitenkaan liiketoiminnallisia ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen tavoitteita unohtamatta.

Visuaalisuus
BRÄNDIVIESTINNÄN
KESKIÖSSÄ

Strategiatyöpajat antoivat hyvää pohjaa myös MoveIN-brändin visuaaliselle suunnittelulle, minkä Grapevine toteutti ketterästi asiakasta kuunnellen. Tahtotilana oli hyödyntää Jämerän jo olemassa olevaa momentumia, kuitenkin selkeästi erottuvalla, omalla uniikilla teemallaan. Lopputulemana saatiin luotua oma, erillinen brändi-ilme ja sille kattava visuaalinen ohjeistus jatkoa varten.

Pohjatöiden jälkeen kokonaisuus alkoi näkyä myös ulkopuolisille Grapevinen toteuttaman verkkosivun myötä. Yhteistyömme jatkuu vielä markkinoinnin toimenpiteiden parissa – otamme tämän äärimmäisen hankalan markkinatilanteen innostavana haasteena vastaan. Uskomme vakaasti siihen, että vain tekemällä pohjatyöt kunnolla, voi talo seistä suorassa.